sâmbătă, 9 mai 2009

Antena J-pole VHF din feed line de 450 ohmi

Radioamatorii cu spatiu restrans, cat si cei pasionati de portabil, isi pun probleme in ceea ce priveste realizarea unei antene convenabile, care sa fie usoara, simpla si eficienta.

In urma cu cateva luni am realizat dupa niste idei de pe internet antena j-pole pentru 145 MHz construita din feed-line de 450 ohmi. Marele avantaj al acestei antene este ca se poate plia si transporta oriunde si in plus are un castig de vreo 2 dB fata de antena de pe handy. Neavand scule performante de masura am obtinut un raport de unde stationare de 1:1,6. Puterea maxima este de 50w. Am testat-o in aer liber, pe munte (cu Yaesu FT-60), cat si in casa, atarnata la geam (din al doilea amplasament de pe Valea Oituzului, am vorbit pe R4, cu numai 10w - cam 120 km in linie dreapta)

Intr-o sambata cu ocazia intalnirii de la radioclubul YO3KYD am luat si j-polul cu mine impreuna cu un Yaesu FT-817ND si le-am testat. Se pare ca am avut succes, YO3BPF si YO3HAF si-au cumparat feed line, iar la urmatoarea intalnire ne-am pus pe construit antene de portabil impreuna cu YO3HQN. Cu un SWR metru digital am reusit sa le acordam la 1:1,12.
Ajuns acasa am reglat si antena mea din nou, am indepartat conductorul ramas deasupra elementului de adaptare si am taiat 2 cm din lungime, SWR 1:1,15

Feed line-ul de 450 ohmi l-am achizitionat de la Lccom.
Lungimea elementului radiant este de 142 cm (e bine sa fie mai lung ca sa se poata scurta la acord), iar a elementului de adaptare 47 cm. La un capat se dezizoleaza 2 cm din linie si se scurtcircuiteaza. Punctul in care se conecteaza coaxialul l-am gasit la aproximativ 6 cm de baza (desi pe siteul de mai jos punctul de alimentare este in jur de 3 cm de baza si antena mai lunga cu 4 cm), se va dezizola cam 3 cm pentru a se face acordul prin tatonare. Dupa cositorire se prinde coaxialul cu niste bride de plastic pentru rezistenta.


Mai multe informatii se gasesc la:
http://home.comcast.net/~buck0/ll_coolj.html
http://www.dxzone.com/cgi-bin/dir/jump2.cgi?ID=9293