duminică, 27 decembrie 2015

Antena End Fed Half Wave pentru 7, 14, 21 si 28 MHz


In ultima vreme am citit numai review-uri pozitive despre antenele End Fed Half Wave. Acestea sunt antene filare in L/2 , ce pot fi acordate si rezoneaza in mai multe benzi fara a fi nevoie de antenna tuner.

Am achizitonat si eu de la Wimo o antena "4 Band 25 Watt Ultra Light" pentru QRP, fabricata de o mica firma olandeza Hy End Fed Antenna (Rob PA3EKE si Ron PA3RK). Pretul este totusi cam mare, aproximativ 120 euro fara transport.

Datorita faptului ca antena se alimenteaza la capat, este foarte usor de instalat, se poate monta orizontal, vertical, sau sloper, punctul de alimentare fiind foarte aproape de transceiver.

Din testele pe care le-am facut in trafic in 7 si 14 MHz cu 5 W, antena mi s-a parut destul de eficienta si nu atat de zgomotoasa.


Dupa cum am vazut exact cum este facuta Hy End Fed Antenna, am construit si eu o antena identica pentru locatia a doua de la Straulesti.

Din cauza faptului ca impedanta la capatul unei antene in jumatate de lungime de unda este de ordinul Kohm-ilor, antena are nevoie de un circuit de adaptare ceva mai special cu un raport de transformare foarte mare.

Transformatorul are o infasurare primara de 3 spire si una secundara de 27 de spire bobinate pe un tor de ferita FT82-43. Cele 3 spire ale primarului sunt torsadate pe primele spire ale secundarului. Raportul de transformare este de 1:81, iar impedanta de iesire este 4050 ohmi.

Pentru ca impedanta va fi diferita la aceeasi lungime de fir radiant in benzi diferite, in paralel pe infasurarea primara se monteaza un condensator ceramic de 150 pF. Acesta compenseaza impedanta antenei in benzile superioare, unde radiantul este L pentru 14 MHz, 1.5L pentru 21 MHz, respectiv 2L pentru 28 Mhz.
Teoria spune ca o antena este rezonanta in momentul in care reactanta capacitiva este de aceeasi valoare cu reactanta inductiva, dar defazate intre ele cu 180 grade astfel incat se anuleaza reciproc, ramanand numai componenta rezistiva a impedantei. Daca antena este mai lunga de L/2 in frecventa de lucru, impedanta are o componenta inductiva care trebuie compensata cu o capacitate.
Practic antena este „scurtata” din punct de vedere electric pentru a putea fi acordata si in benzile superioare.

Dupa ce am obtinut mai multe informatii despre antenele EFHW pe grupurile de discutii, am decis sa raman la varianta cu transformator 1:49, fiind un compromis mai bun pentru benzile superioare.

Transformatorul are o infasurare primara de 2 spire si una secundara de 14 de spire bobinate pe acelasi tor de ferita FT82-43. Raportul de transformare fiind 1:49, impedanta de iesire este de 2450 ohmi. In paralel pe infasurarea primara se monteaza un condensator ceramic de 100 pF.

Formula de calcul pentru lungimea firului este L/2 * 0.95, unde L este lungimea de unda, iar 0.95 factorul de velocitate aproximativ al sarmei de cupru.




Am montat antena pentru teste de la geam de la etajul 1 (aproximativ 6m fata de sol) pana in curte la 2m de sol si am scurtat firul radiant pana s-a acordat intr-o limita acceptabila in cele 4 benzi de interes. Acordul l-am facut cu ajutorul unui analizor SARK-110, iar lungimea firului a ramas la 20.05m.


40m (6-8 MHz)

40m (7-7.2 MHz)

20m (13-15 MHz)

20m (14-14.350 MHz)

15m (20-22 MHz)

15m (21-21.450 MHz)

10m (26-30 MHz)

10m (28-29.600 MHz)

Puterea maxima la care se poate utiliza antena este limitata de dimensiunea torului de ferita si de tensiunea de strapungere a condensatorului ceramic. Deasemenea, cu cat torul este mai mic cu atat pierderile vor fi mai mari. Din aceasta cauza este recomandata utilizarea unui tor de tip FT140 sau FT240 pentru puteri mai mici de 100 W.
Pentru transformatoarele cu tor FT82-43 si FT114-43 am masurat o atenuare de insertie de aproximativ 2 dB.


Pretul estimativ de constructie a unei antene ajunge undeva la 150 lei, in functie de torul folosit.

In trafic antena se comporta foarte bine, pentru cei 5-10 W pe care ii folosesc deobicei. Doar in pile-up-uri mi s-a intamplat sa nu fiu auzit cand am strigat. Antena este destul de ingusta in benzile de radioamatori si din acest motiv nivelul de zgomot la receptie este redus.




Impreuna cu o undita din fibra de sticla, antena EFHW este o solutie foarte buna si pentru activari SOTA, datorita dimensiunilor reduse si a multiplelor posibilitati de instalare.